Poctivé francouzské brambory

Poctivé francouzské brambory

Příprava: 20 minut + pečení cca 40 minut

Ingredience pro 4 osoby:

  • 300 – 400 g brambor (předvařených – zkrátí se tak doba pečení)
  • 3 cibule (žlutá, červená, jarní – je to na vás) může být i pórek
  • 5 stroužků česnek
  • 100 g min. 90 % šunky (část můžeme nahradit masovou slaninou)
  • 50 g nastrouhaného tofu – bílé nebo ochucené (nemusí být)
  • 50 – 70 g nastrouhaného sýra (30% eidam + tučnější sýr např. gouda nebo niva)
  • 2 vajíčka
  • 150 ml mléka (můžete použít i rostlinné)
  • Sůl, pepř, koření a bylinky dle chuti (Nahrin – koření z bylin a moř.soli, tymián, rozmarýn)
  • Řepkový olej na vymazání

Postup:

Brambory umyjeme, vydrhneme kartáčkem a povaříme. Mezitím si pokrájíme cibuli, česnek, šunku a nastrouháme tofu a sýr. Vajíčka rozšleháme v mléce s trochou soli a pepře.

Povařené a schlazené (můžeme dát do studené vody, tím se i lehce sloupnou) brambory nakrájíme na kolečka. Můžeme použít i syrové brambory, ale doba pečení se prodlouží dle typu brambor.

Kolečka brambor vrstvíme do zapékací misky či pekáče vymazané řepkovým olejem (nebo jiným stabilním tukem). Střídáme vrstvy brambor, které vždy okořeníme s vrstvou cibule, česneku, tofu, šunky a můžeme přidat i část sýra.

Navrstvený pekáč (misku) zalijeme rozšlehanými vajíčky s mlékem, přikryjeme alobalem a dáme do vyhřáté trouby na 180C.

Když už jsou brambory téměř měkké, sundáme z nich alobal, posypeme sýrem a ještě zapečeme.

Na talíři zapečené brambory můžeme ještě posypat pažitkou nebo petrželkou. Podávat můžeme se zeleninou či zeleninovým salátem.

Přínos pro zdraví:

Poctivé francouzské brambory jsou o mnoho méně tučnější než klasické. Tělu dodáme kvalitnější bílkoviny v podobě šunky a tofu, což se nedá říci o klasické variantě s dietním salámem či gothajem. Přidáním většího množství cibule a česneku částečně nahradíme potřebné množství zeleniny. Obsahují allicin (v česneku allin, který se mění na allicin), kterému se říká „přírodní antibiotikum“.


 

Napsat komentář